JAK WYBRAĆ OPROGRAMOWANIE DLA FIRMY?
1. Określ jakiego systemu szukasz
Poszukując systemu informatycznego dla firmy, na wstępie musisz odpowiedzieć sobie na pytanie o jakiej klasy system chodzi (tj. jaką ma pełnić rolę w przedsiębiorstwie - w jakie funkcje ma być wyposażony). ERP, CMS, MRP, CRM, ECM, FK, HRM, a może jeszcze inny? Identyfikację właściwej klasy systemu koniecznie poprzedźmy określeniem funkcji w jakie system powinien być wyposażony aby osiągnąć stawiane przed nim cele. Warto przy tym pamiętać, że systemy różnych producentów (ale tego samego rodzaju) bardzo często różnią się funkcjonalnością - i tak np. system CRM marki X może być wyposażony w moduł zarządzania magazynem (co jest domeną systemów klasy MRP, a nie CRM).
2. Znajdź najlepsze rozwiązania
Wiedząc już jaki system chcesz wdrożyć w firmie oraz czego od niego oczekujesz, możesz rozpocząć poszukiwania konkretnych rozwiązań. Jak się za to zabrać? Zamiast wpisywać w Google frazy pokroju "najlepszy system CRM" (co poskutkowałoby wyświetleniem w pierwszej kolejności linków sponsorowanych oraz najlepiej wypozycjonowanych, niekoniecznie prowadzących do opisów rzeczywiście najlepszych CRMów), znacznie lepiej jest skorzystać z dobrej porównywarki systemów bądź też zapoznać się z opiniami ich realnych użytkowników. Jedno i drugie jest możliwe dzięki G2Crowd.com - portalowi zawierającemu statystyki, opinie, recenzje, oceny i zestawienia systemów informatycznych wszelkiej maści. Oceny wprowadzają zwykli użytkownicy, możemy więc im zaufać.
3. Zapoznaj się z demo
Efektem punktu drugiego powinna być lista maksymalnie kilku (3-4) rozwiązań, które po wstępnym rozeznaniu spełniają Twoje oczekiwania i mieszczą się w zakładanym budżecie. Aby wybrać najlepszy system, musisz lepiej zapoznać się z ich możliwościami - najlepiej testując demonstracyjne wersje oprogramowania.
Demo systemu można zazwyczaj zdobyć na stronie internetowej jego producenta bądź firmy zajmującej się jego wdrażaniem / rozwojem. Przed uzyskaniem dostępu bardzo często wymagane jest pozostawienie kontaktu do siebie (możemy oczekiwać telefonu bądź maila z działu handlowego). Nie bójmy się tego - z handlowcem warto porozmawiać - np. o konkretnych funkcjonalnościach systemu. Niekiedy możemy się również umówić na niezobowiązującą prezentację systemu przez sprzedawcę, omówienie demo itd. Oczywiście, przekaz handlowcy należy rozsądnie filtrować - pamiętajmy, że sprzedawca, próbując zachęcić nas do wybrania oferowanego produktu, najpewniej przemilczy jego wady.
Wracając do demo - szalenie ważne jest to, abyś sumiennie podszedł do testów systemu (zwróć uwagę na ergonomię pracy, sposób nawigacji, wyszukiwania danych, szybkość działania oraz interesujące Cię funkcjonalności - rzecz jasna). Nikt nie zrobi tego za Ciebie i Twoich pracowników, a to właśnie ten moment zdecyduje o wyborze rozwiązania, z którego będziecie korzystać przez kolejne kilka lat.
Minusem portalu jest to, że nie znajdziemy w nim zbyt wiele informacji o polskich systemach informatycznych (które w naszym kraju cieszą się dużą popularnością). Generalnie, należy pamiętać aby pod żadnym pozorem nie ograniczać się do lektury opisów systemów i opinii z jednego źródła. Musi ich być co najmniej kilka aby mieć pewność, że nie mamy do czynienia jedynie z bełkotem marketingowym (np. w artykule sponsorowanym bądź napisanym tendencyjnie) i że to, co czytamy jest miarodajne i znajduje potwierdzenie w rzeczywistości.
4. Zdecydujcie wspólnie
Po zapoznaniu się z demo i wyciągnięciu wniosków, przychodzi czas na podjęcie ostatecznej decyzji. Pod żadnym pozorem nie wybieraj rozwiązania samodzielnie - najlepszy system wybierzcie wspólnie z zespołem (a przynajmniej z jego przedstawicielami), który będzie beneficjentem wdrażanego oprogramowania. O sukcesie wdrożenia nie decydują bowiem możliwości systemu informatycznego, a ludzie - korzystając z niego i widząc w nim wartość dodaną bądź nie.